Analisis Struktur Dan Gaya Bahasa Dan Majas Dalam Lagu “Angin Kencang – Noh Salleh”

Authors

  • Dzulfiqar Salam Universitas Langlangbuana
  • Dafa Ausaf Universitas Langlangbuana

DOI:

https://doi.org/10.59581/jpkf-widyakarya.v1i1.134

Keywords:

Language style, Majas, Song lyrics, Meaning of the song

Abstract

Noh Salleh's "Angin Kencang" is a song that reflects mood and joy through the expression of romantic poetry. The analysis of stylistic structure and majas in this song emphasizes the theme of thoughts and feelings expressed by the author, starting with a demonstration of the power of the wind that reveals the wonders of nature and how the wind is a statement of love. The objectives of this study include (1) analyzing the stylistic structure of language used in the song "Angin Kencang" by Noh Salleh, (2) explaining what majas are contained in the lyrics of the song "Angin Kencang" by Noh Salleh. This article is motivated by curiosity about the meaning of song lyrics that are so complicated with song lyrics that emphasize the use of majas, thus making the song "Angin Kencang" by Noh Salleh has properties and has a poetry-like language style that is very interesting to discuss. The data source of this article is a literature study with the type of descriptive article. The results of this article are the placement of majas and language styles that are appropriate and fitting to the use of song lyrics.

References

Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif.

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.

Azhari, F., Haryono, H., & Kurniawan, E. (2021). Personifikasi, Depersonifikasi, dan Makna Kias dalam Lirik Lagu Wagakki Band. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 7(3), 209-215.

Aminuddin. (1995). Stilistika: Pengantar Memahami Bahasa dalam Karya Sastra. Semarang: IKIP Semarang Press.

Depdikbud. (2015). KBBI Edisi V. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Ganeshasi, M. K. R. (2018). Artikel Move On.

Hasanah, D. U., Achsani, F., & Al Aziz, I. S. A. (2019). Analisis penggunaan gaya bahasa pada puisi-puisi karya Fadli Zon. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(1), 13-26.

Isnaini, H. (2022b). Semiotik-Hermeneutik pada Puisi "Perjalanan ke Langit" Karya Kuntowijoyo. Aksentuasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP Subang, Volume 3, Nomor 1, 20-30.

Isnaini, H. (2022c). Suwung dan Metafora Ketuhanan pada Puisi "Dalam Diriku" Karya Sapardi Djoko Damono. Jurnal Telaga Bahasa: Balai Bahasa Gorontalo, Volume 10, Nomor 1, 22-31.

Isnaini, H. (2023). Semesta Sastra (Studi Ilmu Sastra): Pengantar Teori, Sejarah, dan Kritik. Bandung: CV Pustaka Humaniora.

Khairani, M., & Purnamasari, D. (2019). Pemaafan pada individu yang mengalami perselingkuhan dalam pernikahan. AN-NAFS, 13(01), 35-43.

Agustina, N., Sudradjat, R. T., & Isnaini, H. (2022). ANALISIS SEMIOTIKA PADA PUISI “DALAM DOA: II” KARYA SAPARDI DJOKO DAMONO. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(5).

Aminuddin. (1995). Stilistika: Pengantar Memahami Bahasa dalam Karya Sastra. Semarang: IKIP Semarang Press.

Depdikbud. (2015). KBBI Edisi V. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Helmi, A., Utari, W., Luthfiah, A., Putri, A. Y., & Barus, F. L. (2021). Metafora dalam Lirik Lagu "Mendarah" oleh Nadine Amizah. Jurnal Lingua Susastra, Vol. 2 No. 1 2021, 1-8.

Isnaini, H. (2022a). Citra Perempuan dalam Poster Film Horor Indonesia: Kajian Sastra Feminis. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, Volume 9, Nomor 2, 55-67.

Isnaini, H. (2022b). Semiotik-Hermeneutik pada Puisi "Perjalanan ke Langit" Karya Kuntowijoyo. Aksentuasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP Subang, Volume 3, Nomor 1, 20-30.

Isnaini, H. (2023). Semesta Sastra (Studi Ilmu Sastra): Pengantar Teori, Sejarah, dan Kritik. Bandung: CV Pustaka Humaniora.

Isnaini, H., & Lestari, R. D. (2022). Hawa, Taman, dan Cinta: Metafora Religiositas pada Puisi-Puisi Sapardi Djoko Damono. Jurnal Gurindam: UIN Sultan Syarif Kasim Riau, Volume 2, Nomor 2, 1-14.

Nurgiyantoro, B. (2017). Stilistika. Yogyakarta: UGM Press.

Palmer, R. E. (2005). Hermeneutika: Teori Baru Mengenai Interpretasi (D. Muhammad, Trans.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sunarti, S., Yusup, M., & Isnaini, H. (2022). NILAI-NILAI NASIONALISME PADA PUISI “DONGENG PAHLAWAN” KARYA WS. RENDRA. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(4), 253-260.

Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniiora dan Ilmu Pendidikan, Volume 1, Nomor 3, 29-36.

Nathaniel, A., & Sannie, A. W. (2020). Analisis semiotika makna kesendirian pada lirik lagu “Ruang Sendiri” karya Tulus. SEMIOTIKA: Jurnal Ilmu Sastra Dan Linguistik, 19(2), 107-117.

Setiari, I. (2019). Kajian Nilai Sosial Dalam Lirik Lagu “Buka Mata Dan Telinga” Karya Sheila On7. Jurnal Soshum Insentif, 173-181.

Tarigan, T., & Apsari, N. C. (2021). Perilaku Self-Harm atau Melukai Diri Sendiri yang Dilakukan oleh Remaja (Self-Harm or Self-Injuring Behavior by Adolescents). Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 4(2), 213-224.

Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(01), 38-55.

Downloads

Published

2023-03-22

How to Cite

Dzulfiqar Salam, & Dafa Ausaf. (2023). Analisis Struktur Dan Gaya Bahasa Dan Majas Dalam Lagu “Angin Kencang – Noh Salleh”. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(1), 41–54. https://doi.org/10.59581/jpkf-widyakarya.v1i1.134

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.