Analisis Semiotika Pada Perubahan Logo Partai Amanat Nasional Dengan Ikon Semangka Di Media Instagram @amanatnasional

Authors

  • Adimas Surya Universitas Teuku Umar
  • Yusril Sahendra Universitas Teuku Umar

DOI:

https://doi.org/10.59581/harmoni-widyakarya.v2i1.2420

Keywords:

Semiotics, Logo, Partai Amanat Nasional

Abstract

Semiotics is concerned with providing an interpretation that can be recognized through the signs displayed from symbols. The method used in this research is a descriptive qualitative method with a semiotic analysis approach. The logo analyzed was the Partai Amanat Nasional logo, going from the old logo to the new logo within the period determined by the researchers, namely November 7 to November 12. Researchers used this approach due to analysis of the logo shape of the Partai Amanat Nasional. The semiotic analysis used in this research is Charles Sanders Peirce's analysis because the researcher will specifically study and analyze the logo of the Partai Amanat Nasional. The findings show that the signs in the Partai Amanat Nasional logo design can be identified by applying colours, symbols and typography to convey support for Palestine. The image of a combination of a sign with a letter in the shape of the letter becomes a symbolic combination carried out on the PAN logo using a watermelon icon replacing the letter A. This can represent a concern for the problems that exist in Palestine.

References

Akbar, F. I. (2020). Analisis Perubahan Bentuk Dan Makna Identitas Visual Institut Seni Indonesia Surakarta (Doctoral dissertation, Insitut Seni Indonesia (ISI) Surakarta).

Alex, Sobur. (2006). Analisis Teks Media : Suatu Pengantar Untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya. Ames, Monaco. 1997.

Andhita, P. R., Sos, S., & Kom, M. I. (2021). Komunikasi Visual (Vol. 1). Zahira Media Publisher.

Anwar, R. K., Hapsari, I. A., & Sinaga, D. (2018). Analisis semiotik Charles Sanders Pierce mengenai logo baru Perpustakaan Nasional Republik Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 6(2), 123-138.

Aryani, W., & Toni, A. (2020). Analisis Semiotika Analisis Semiotika Charles Sanders Peirce Pada Logo PT Bank Mega Syariah. Syntax Idea, 2(11), 962-973.

Asfar, I. T., & Taufan, I. (2019). Analisis naratif, analisis konten, dan analisis semiotik (Penelitian kualitatif). no. January, 1-13.

Chaerul, A. F. P. (2023). Interpretasi Logo Baru Ancol Tahun 2022 (Analisis Semiotika Charles Sanders Peirce) (Doctoral dissertation, Universitas Nasional).

Chakraborty, D. (2022). Understanding Logotype: Design Process and Conceptualisation. Barak Education Society, 65.

Fadilah, J. (2019). Analisis Semiotika Logo Diecast Hot Wheels Trasure Hunt. Jurnal Komunikasi, 10(2), 139-44.

Fransius, K. (2022). Analisis Mantra Bebiso Masyarakat Dayak Di Desa Cinta Manis Kecamatan Hulu Sungai Kabupaten Ketapang (Pendekatan Semiotika) (Doctoral Dissertation, Ikip Pgri Pontianak).

Gugat, T. D., & Amri, A. (2023). Analisis Sayembara Logo BNI Life 24 Tahun sebagai Dasar Putusan Pemenang dengan Metode Skoring. Jurnal Desain, 10(2), 400-420.

Gunalan, S., Haryono, H., & Yasa, I. N. M. (2022). Analisis Pemaknaan dan Tanda Pada Desain Logo GP Mandalika Series. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 11(1), 212-219.

Littlejohn, S.W & Karen A.F. (2018). Teori Komunikasi. Jakarta: Salemba Humanika

Monica, M., & Luzar, L. C. (2011). Efek warna dalam dunia desain dan periklanan. Humaniora, 2(2), 1084-1096.

Muhammad, B. I. (2021). Makna Perubahan Logo Partai Keadilan Sejahtera (Pks) Dan Hubungannya Dengan Brand Image Pks. Jurnal Bahasa Rupa, 4(2), 146-158.

Nuarca, I. K. (2017). Strukturalisme semiotik dalam ilmu sastra. Denpasar: Univesitas Udayana.

Nugraha, A. R. (2016). Representasi corporate identity dalam logo baru pdam kota bandung. Communication, 7(2), 26-44.

Putri, M. T., Jamiati, K. N., & Handok, D. (2023). Analisis Semiotika Perbandingan Antara Logo Halal MUI Dengan Logo Halal Baru. Journal on Education, 6(1), 7825-7835.

Rachmani, N. (2015). Analisis semiotika iklan Ades versi “Langkah Kecil Memberikan Perubahan” dalam menyingkap pesan tersembunyi tentang kepedulian lingkungan hidup. EJournal Ilmu Komunikasi, 3(2), 432-446.

Said, A. A. (2015). Kriteria Dan Memilih Jenis Logo.

Sari, P. A. 2023. Makna Logo Matahari Partai Amanat Nasional, Arti 32 Pancaran Sinar. Tersedia dalam https://pemilu.tempo.co/read/1763503/makna-logo-matahari-partai-amanat-nasional-arti-32-pancaran-sinar. Diakses pada 13 November 2023 pukul 20.00 WIB.

Sukanda, U. F., & Riando, R. (2019). Makna Logo Pt. Eigerindo Multi Produk Industri (Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce). Dialektika Komunika: Jurnal Kajian Komunikasi Dan Pembangunan Daerah, 7(1), 68-76.

Wahdaniah, I., Toni, A., & Ritonga, R. (2020). Makna Logo Dinas Penerangan Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 3(01), 67-74.

Downloads

Published

2024-01-02

How to Cite

Adimas Surya, & Yusril Sahendra. (2024). Analisis Semiotika Pada Perubahan Logo Partai Amanat Nasional Dengan Ikon Semangka Di Media Instagram @amanatnasional. Harmoni: Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 2(1), 77–91. https://doi.org/10.59581/harmoni-widyakarya.v2i1.2420

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.