Strategi Pemasaran Objek Wisata Taman Doa Bunda Maria Kota Gunungsitoli Kabupaten Nias

Authors

  • Regina Ratna Bawamenewi Institut Agama Kristen Negeri Tarurutung
  • Harisan Boni Firmando Institut Agama Kristen Negeri Tarurutung
  • Mery Silalahi Institut Agama Kristen Negeri Tarurutung
  • Robert J.T. Sitio Institut Agama Kristen Negeri Tarurutung
  • Tio Rj Nadeak Institut Agama Kristen Negeri Tarurutung

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmk-widyakarya.v1i6.1466

Keywords:

Strategy, Marketing, Our Lady's Prayer Garden Tourism

Abstract

This research aims to find out the marketing strategy of the manager of the Mother Mary's Prayer Park tourist attraction and what obstacles the local tourist attraction manager faces in marketing the religious tourist attraction of the Mother Mary's Prayer Park. Mother Mary's Prayer Park is a religious tourism site with Catholic nuances. This type of research is descriptive research with a qualitative approach. The informants in this research are tourism managers, tourism offices, employees and tourist visitors. The data collection methods used are the observation method, interview method, documentation method, data analysis used is data reduction, data display (data presentation), conclusion drawing/verification (conclusion). The results of research on marketing strategies for the religious tourist attraction of Our Lady's Prayer Park include 4 strategies, namely price, promotion, place, product. These four strategies serve as management guidelines for marketing the Mother Mary's Prayer Park tourist attraction. Apart from marketing tourist attractions, there are supporting and inhibiting factors for marketing the religious tourist attraction Our Lady's Prayer Park, Gunungsitoli City.

References

Assauri, Sofjan. 2013. Strategic Management: Sustainable Competitive

Anwar. 2019. “Kajian Pengembangan Wisata Religi di Kabupaten Banjar kalimatan selatan”. Jurnal kebijakan Pembangunan, 4(2). 179-190

Alma, B. 2018. Manajemen Pemasaran & Manajemen Pemasaran Jasa. In Alfabeta. Bandung: Alfabeta

Adhianti, A. A., & Herlinda, H. 2020. “Strategi Komunikasi Pemasaran 7P Pengelola Museum Sejarah Jakarta Dalam Upaya Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan Mancanegara”. Scriptura, 10(1), 34-42.

Chotib, M. 2015. “Wisata Religi di Kabupaten Jember”. Jurnal Fenomena, 14, pp:206-22

Endraswara. 2006. Metode Teori Teknik. Penelitian Kebudayaan

Fathoni, A. 2007. Organisasi dan Manajemen Sumber Daya Manusia.Jakarta: Rineka Cipta

Fandeli, Chafid. 1995. Dasar-dasar Manajemen Kepariwisataan Alam. Yogyakarta, penerbit liberty.

Huberman, & Miles. 1992. Analisis data kualitatif. Penerbit Universitas Indonesia, Jakarta

Heri, Larasati. 2011. Strategi Pengembangan Pariwisata Kabupaten Pati. Jurnal Universitas Diponegoro

Harish, R. (2010). “Brand Architecture In Tourism Branding: The Way Forward For Indian”. Journal of Indian Business Research. Vol. 2., No. 3, pp. 153-165

Ismayanti. 2010. Pengantar Pariwisata. Jakarta: Grasindo

Kotler dan Amstrong. 2009. Manajemen Pemasaran (Penerbit Erlangga: PT Gelora Aksara Utama)

Laksamana Fajar, 2008, Manajemen Pemasaran, edisi pertama, cetakan pertama, penerbit: Graha Ilmu, Yogyakarta

Lupiyoadi, Rambat. 2013. Manajemen Pemasaran Jasa. Ed.3, Jakarta: Penerbit Salemba Empat

Lase, Elielsen. 2018. “Analisis Strategi Pengembangan Kawasan Pariwisata di Kabupaten Nias”. Antropos: jurnal antropologi Sosial Dan Budaya. 4(1):126-138

Mangkuprawira. 2004. Manajemen Sumber Daya Manusia Strategik. Ghalia Indonesia, Jakarta Selatan

Malau, H. 2017. Manajemen Pemasaran : Teori dan Aplikasi Pemasaran Era Tradisional Sampai Era Modernisasi Global, Cetakan Ke Bandung: Alfabeta

Mahardika, R. 2020. “Strategi Pemasaran Wisata Halal. Mutawasith”. Jurnal Hukum Islam, 3(1), 65-86.

Moleong, L. J. 2019. “Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi”. Bandung: Remaja Rosdakarya. PT. Remaja Rosda Karya

Manap, Abdul. 2016. Revolusi Manajemen Pemasaran. Jakarta: Mitra Wacana Media

Muljadi & Warman. 2016. Kepariwisataan Dan Perjalanan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Nurfadilah, 2017. “Strategi Pengembangan Pariwisata Pantai Pangandaran (Studi Kasus di Kabupaten Pangandaran)”

O. F., & Utami, N. 2017. Strategi Promosi Pemasaran. Jakarta: Unniversitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

Peringatan, & Windiani, R. 2013. “Strategi Pemasaran Pariwisata Kabupaten Jepara”. Journal of Politic and Government Studies, 2(4), 116-125.

Rismiati dan Suratno, 2006, Pemasaran Barang dan Jasa. Penerbit : Kanisius, Yogyakarta

Ridwan, Mohamad. 2012 Perencanaan Pengembangan Pariwisata. Medan: PT. Softmedia

Spillane, James. J. 2000. Ekonomi Parwisata: Sejarah dan Prospeknya. Yogyakarta: Kanisius

Fandeli,Chafid. 1995. Dasar-dasar Manajemen Kepariwisataan Alam. Yogyakarta,penerbit liberty

Soekadijo. R. 2003. Anatomi Pariwisata. Jakarta: Penerbit Gramedia Pustaka Utama

Sofjan Assauri. 2008. Manajemen Pemasaran : Dasar, Konsep dan Strategi, Cet. 8, PT. Raja Grafindo, Jakarta

Sofjan Assauri. 2011. Manajemen Pemasaran : Dasar, Konsep dan Strategi, Cetakan kesebelas, PT. Raja Grafindo, Jakarta

Sunyoto (2019). “Strategi Mengatasi Penurunan Daya Beli Konsumen Pada Toko Ritel Dengan Menggunakan E-Commerce Di Kota BengkuLU” (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno)

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Tjiptono & Diana, 2020. Pemasaran : Penerbit Andi Yogyakarta

Tjiptono, Fandy. 2008. Strategi pemasaran

Utama. 2017. Pemasaran pariwisata. Penerbit Andi

Umar, Husein. 2005. Riset Pemasaran & Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama

Yusanto & Widjajakusuma. 2002. Menggagas Bisnis Islami, (Jakarta: Gema Insani)

Downloads

Published

2023-10-15

How to Cite

Regina Ratna Bawamenewi, Harisan Boni Firmando, Mery Silalahi, Robert J.T. Sitio, & Tio Rj Nadeak. (2023). Strategi Pemasaran Objek Wisata Taman Doa Bunda Maria Kota Gunungsitoli Kabupaten Nias. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 1(6), 01–23. https://doi.org/10.59581/jmk-widyakarya.v1i6.1466

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.