Animo Mahasiswa Terhadap Program Kreativitas Mahasiswa Paradigma N-Act Mcclelland di Universitas Muhammadiyah Makassar

Authors

  • Fasikul Ikhsan Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Sam’un Mukramin Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmk-widyakarya.v1i4.861

Keywords:

Need for Achievement, learning motivation, PKM

Abstract

Providing motivation is something that is absolutely necessary for world campuses to increase learning motivation and learning outcomes. Internal and external motivation is a requirement that cannot be ignored. This study aims to analyze the causes of the increase in N-Act members of the University of Muhammadiyah Makassar through PKM. The research method uses qualitative methods with descriptive analysis research types. The data was obtained through interviews with 5 students from Muhammadiyah Makassar University. Analysis of presentation of motivation is based on David McClelland's theory. The research results: 1) Achievement of N-Ach Through Student Creativity Programs, 2) Giving motivation encourages the desire to achieve, 3) The influence of providing information encourages students to achieve achievements. The implication of providing motivation is not only to increase interest in developing student creativity but also to create an atmosphere of competitive competition within the scope of the University of Muhammadiyah Makassar

 

References

Aldi, Y., Susanti, F., Tinggi, S., Eknomi, I., & Kbp, ". (2019). Pengaruh Stress Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Prestasi Kerja Karyawan Pada PT.Frisian Flag Indonesia Wilayah Padang.

Arifin, M., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Model Pembelajaran Blended Learning. Jurnal Basicedu, 5(4), 2339–2347. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1201

Bagja, W., Stkip, S., & Bogor, M. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Edutecno, 18(1).

Farida, N. (2021). Fungsi dan Aplikasi Motivasi dalam Pembelajaran. Education and Learning Journal, 2(2), 118. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i2.121

Islam, U., Muhammad, K., Al-Banjari Banjarmasin, A., Cahyaningtias, V. P., Ridwan, M., & Surabaya, U. N. (2022). Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Motivasi.

Islamiyah, M., Santoso, R., Fitria, V. A., Habibi, A. R., Hakim, L., Teknologi, I., Bisnis, D., & Malang, A. (2020). Membangun Motivasi Dalam Memulai Karir di Era Turbulensi. 1(1), 14–18.

Jannah, D. M., Hidayat, M. T., Ibrahim, M., & Kasiyun, S. (2021). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3378–3384. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1350

Kandori, I. (2022). Implementasi Motivasi dan Kepemimpinan Terhadap Kinerja Pegawai di Kantor Sekertariat Daerah Kabupaten Minahasa.

Komala Sari, Y., & Diklat Keuangan Palembang, B. (2020). Pengaruh Motivasi terhadap Semangat Kerja Pegawai pada Kantor Balai Diklat Keuangan Palembang (Vol. 1, Issue 1).

Mukramin FKIP, un, Pendidikan Sosiologi, J., Sultan Alauddin, J., & Salapang, T. (2015). Pemulung Sebagai Fenomena Sosial Di TPA Sampah Tamangapa Kota Makassar.

Muksin. (2020). Peranan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Menerapkan Sistem Informasi Desa Dalam Publikasi Informasi Desa Di Era Globalisasi.

Mulyati, R. (2020). Kebermaknaan Kerja dan Keterikatan Kerja: Sebuah Tinjauan Metaanalisis. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 25(1), 29–44. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol25.iss1.art3

Muttaqiyathun, A., Aji, R., & Rusdiyana, R. A. (2022). Pengaruh Adversity Quotient, Efikasi Diri dan Need For Achievement Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa. 7(7).

Panuntun Utami, D., Hasanah, U., Windani, I., Agus Wicaksono, I., & Widiyantono, D. (2022). Penguatan Minat Wirausaha Mahasiswa Melalui Pendampingan Penyusunan Proposal Program Kreativitas Mahasiswa Kewirausahaan Pada Mahasiswa Program Studi Agribisnis Universitas Muhammadiyah Purworejo. 6(2).

Prananda, G. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajran IPA di Sekolah Dasar (Vol. 3, Issue 3). https://jbasic.org/index.php/basicedu

Psikologi, F., Psikologi, S., Selamat, U., Kendal, S., & Kurniawan, D. A. (n.d.). Motivasi Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19 Menik Tetha Agustina 1.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar.

Ramanda Adrian, S., Studi Manajemen, P., Ekonomi, F., Teknologi Dan Bisnis Ahmad Dahlan Jakarta, I., & Korespondensi Sheilla Ramanda Adrian, P. (2022). Strategic: Journal of Management Sciences Pengaruh Motivasi Kerja dan Budaya Organisasi Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Pada PT Cipta Selera Semesta. Strategic: Journal of Management Sciences, 2(1). http://jurnal.stiesultanagung.ac.id/index.php/strategic

Riantisari, R., Rokhman, N., Al Ghazali, B., Sosial dan Humaniora, I., Muhammadiyah Klaten, U., Studi Manajemen, P., & Tinggi Ilmu Manajemen YKPN Yogyakarta, S. (2022). Analisis Pemberian Motivasi Pada Member PT. SRIKANDHA JAYATAMA INDONESIA. In Jurnal Manajemen Dayasaing (Vol. 24, Issue 2).

Risanti, D. (2022). Peningkatan Kualitas PKM (Program Kreativitas Mahasiswa) di Perguruan Tinggi Surabaya. Sewagati, 6(5). https://doi.org/10.12962/j26139960.v6i5.422

Romadani, T. F., & Prasetyo, D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Jurnal Edukasi Khatulistiwa : Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 54. https://doi.org/10.26418/ekha.v3i2.42311

Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3514–3525. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2667

Sembiring, H. (2020). Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Bank Sinarmas Medan (Vol. 13, Issue 1). www.jurakunman.stiesuryanusantara.ac.id

Zuleni, E., & Marfilinda, R. (2022). Pengaruh Motivasi Terhadap Pemahaman Konsep Ilmu Pengetahuan Alam Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 244–250. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.34

Downloads

Published

2023-07-09

How to Cite

Fasikul Ikhsan, & Sam’un Mukramin. (2023). Animo Mahasiswa Terhadap Program Kreativitas Mahasiswa Paradigma N-Act Mcclelland di Universitas Muhammadiyah Makassar. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 1(4), 219–227. https://doi.org/10.59581/jmk-widyakarya.v1i4.861

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.