PENGARUH METODE CRITICAL INCIDENT TERHADAP HASIL BELAJAR MENULIS KARANGAN SISWA KELAS V SDN 9 SUMANGA KEC. LIUKANG TANGAYA KABUPATEN PANGKAJENE KEPULAUAN

Authors

  • Fitriyani Fitriyani Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Haslinda Haslinda Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Rahmatiah Rahmatiah Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i2.324

Keywords:

Critical Incident Learning Strategies, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of using the Critical Incident active learning strategy on the learning outcomes of writing essays. This research was conducted at SD Negri 9 Sumanga. The population in this study were fifth grade students at SD Negri 9 Sumanga for the 2023/2024 academic year, which consisted of one class. The sampling technique in this study used the total side technique. The subjects in this study were fifth grade students consisting of 27 people, namely 10 boys and 17 girls. The research method used was an experiment with a one group pretest posttest research design.The results of this study based on calculations with 26 degrees of freedom, obtained t count = 5.0144 and t table = 2.056. The results of these calculations show that t count ≥ t table (5.0144 ≥ 2.056). So it can be concluded that there is an effect of using critical incident active learning strategies on the learning outcomes of fifth grade students at SD Negri 9 Sumanga, Liukang Tangaya District, Kab. Pangkajene and Islands.

References

Abbas, Saleh. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Efektif Di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas

Agus Suriamiharja, dkk. (1996/1997). Petunjuk Praktis Menulis. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataran Guru SLTP Setara D-III

Ahmad Zuhdi dkk. (1999). Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Di Kelas Tinggi, Jakarta: Dirjen Dikti, Depdikbud.

Akhadiah, Sabarti dkk, (1993). Bahasa Indonesia III. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud.

Aunurrahman, (2014). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Depdiknas. (2004). Kerangka Dasar Kurikulum 2004, Jakarta.

Depdikbud. (1985). Menyimak dan pengajarannya. Jakarta: Universitas Terbuka.

Fahrudin, Rofiandana. (2015). Skripsi. Pengelolaan Metode Pembelajaran “Outing Class” di Madrasah Ibtidaiyah Program Khusus Kartasura Tahun Ajaran 2014/2015. Perpustakaan PGSD.

Fatturahman, dkk. (2012). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Hamalik, Oemar. (2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara. (2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Hanafy, Muh. Sain. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan,17(1).66-79. http://journal.uinalauddin.ac.id/index.php/lentera_pendidikan/article/viewFile/516/491.

Keraf, Gorys. (2004). Komposisi: sebuah pengantar kemahiran bahasa. Flores: Nusa Indah.

Keraf, Gorys. (2007). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Melvin L. Silberman, Active learning 101 Cara Belajar siswa aktif, (Bandung: Nuansa, 2006).

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: BPFE

Sabri Ahmad, (2005), Strategi Belajar Mengajar dan Micro Teaching, Jakarta: Quantum Teaching

Saddono, K. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwati.

Sagala, Syaiful. (2011). Konsep dan makna pembelajaran. Bandung : Alfabeta

Semi, Atar. (1993). Metode Penelitian Sastra, Bandung: Penerbit Angkasa,

Siti Maisaroh. “Pengaruh Penerapan Strategi Belajar Critical Incident Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas V SDN 1 Merbau”. (FTK, UIN Suska Riau,2010)

Soedarsono. (1993). Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Sudjana, Nana. (2000). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT.Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta

Sunendar dan Iskandarwassid (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset

Suparno dan Yunus, Mohamad, (2008). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sutrisno Hadi, (2005). Metode Bimbingan Menulis Skripsi, UGM : Jakarta.

Syaiful, Sagala. (2014). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Poerwadarminta, W. J. S. (1984), Kamus Umum Bahasa Indonesia, Cet VII, Diolah Kembali Oleh Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, Balai Pustaka, Jakarta

Zaini Hisyam. (2004). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Institut Agama Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Zaini dkk. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pusat Insan Madani.

Zamzani dan Haryadi. (1996). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Jakarta : Depdikbud.

Downloads

Published

2023-05-23

How to Cite

Fitriyani, F., Haslinda Haslinda, & Rahmatiah Rahmatiah. (2023). PENGARUH METODE CRITICAL INCIDENT TERHADAP HASIL BELAJAR MENULIS KARANGAN SISWA KELAS V SDN 9 SUMANGA KEC. LIUKANG TANGAYA KABUPATEN PANGKAJENE KEPULAUAN. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(2), 65–86. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i2.324

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.