Peran Guru dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran di Sekolah

Authors

  • Cendani Alfanizha Hidma Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Laudy Livinti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Salisa Afany Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Zoe Zarka Syafiq Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Kurniawan Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Inom Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i2.375

Keywords:

Teacher's Role, Implementation of Evaluation, Learning.

Abstract

This research is aimed at knowing and analyzing what the teacher's role is in carrying out learning evaluation in schools. This research was carried out using qualitative research using the method of literature study or through literature study, namely collecting information relevant to the topic or problem that is the object of discussion which describes the role of the teacher in the evaluation of learning. The subject of this research is the teacher who plays a role in carrying out the evaluation of learning in schools. The results of this study indicate that in the learning evaluation process, the teacher acts as an evaluator whose function is to find out whether or not a teacher is successful in the learning process, or evaluation can also be said to be a determinant to find out whether the process/method of teaching and learning must be maintained or improved.

 

References

Arum Ardianingsih, Evaluasi Dalam Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa. (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Volume 10. Nomor 01. Maret 2012). h. 42

Anisa Nandya, Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. (MUDARRISA, Vol. 2, No. 1, Juni 2010). h. 164

Agus Salim, Evaluasi Pembelajaran Dalam Pendidikan Karakter Di Lingkungan Pendidikan Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi Vol. 1 No. 2 Januari 2018). h. 133.

Ardianingsih Arum, Yunitarini Siti. 2012. Strategi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran: Sebuah Kajian Konseptual. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 10 (01): 38-46.

Darsono, Imam. 2013. “Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran.” Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan: 503–11.

Hamid, Abd. 2016. “Implementasi Kompetensi Guru Dalam Evaluasi Pembelajaran Pada Madrasah Aliyah Al-Balad Kamande.” J-Alif 1(1): 28–42. file:///C:/Users/USER/Downloads/433-752-1-SM (1).pdf.

Hudiarini Sri. 2017. Kualitas Pendidikan Dari Evaluasi Pembelajaran Matematika. JURNAL MORAL KEMASYARAKATAN, 02 (01): 1-13

Rahman, Monalisa. “Dan Evaluasi Dalam Administrasi Kurikulum Di Sekolah.” file:///C:/Users/USER/Downloads/433-752-1-SM (1).pdf.

richard oliver ( dalam Zeithml., dkk 2018 ). 2021. “MENINGKATKAN PERAN GURU DALAM MENYUSUN EVALUASI PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN APLIKASI HITUNG ANALISIS ULANGAN.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 9(2): 2013–15.

Yadi. 2016. “Peran Guru Dalam Evaluasi Pembelajaran Di Kelas.” Jurnal Maitreyawira 4(April): 1–23.

Downloads

Published

2023-05-26

How to Cite

Cendani Alfanizha Hidma, Laudy Livinti, Salisa Afany, Zoe Zarka Syafiq, Muhammad Kurniawan Lubis, & Inom Nasution. (2023). Peran Guru dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(2), 123–131. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i2.375

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.