Systematic Literature Review: Peran Pendidikan Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep

Authors

  • Faiza Izzati Mufti Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59581/konstanta.v2i2.3282

Keywords:

Mathematics, Realistic Mathematics Education, Understanding Mathematical Concepts

Abstract

The low understanding of mathematical concepts experienced by students also has an impact on students' ability to solve problems related to mathematics because the concepts taught by teachers are never found in everyday life. Therefore, a learning approach is needed that encourages students to construct their own mathematical concepts based on experiences that occur in everyday life. The research method used in this research is Systematic Literature Review (SLR). The data collection process includes collecting and analyzing every published article and book that discusses mathematical concepts and the application of Realistic Mathematics Education (RME). The journals used in this research are national and international journals indexed by SINTA and SCOPUS. Research findings show that the RME approach has an important role in improving students' ability to understand mathematical concepts in several materials at every level of education.

References

Afsari, S., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: Efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. Systematic Literature Review: The Effectiveness of Realistic Mathematics Education Approach in Mathematics Learning, 1(3), 189-197.

Aledya, V. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika pada siswa. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/333293321

Barmby, P., Harries, T., Higgins, S., & Suggate, J. (2007). How can we assess mathematical understanding? (Vol. 2).

Fauzan, A., Fitria, Y., Syarifuddin, H., & Desyandri, D. (2020). Pengaruh pendekatan realistic mathematic education terhadap pemahaman konsep dan disposisi matematis siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(2). Retrieved from https://jbasic.org/index.php/basicedu

Febriana, R. (2023). Implementasi pendekatan RME untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa.

Hidayat, E. I. F., Yandhari, I. A. V., & Alamsyah, T. P. (2020). Efektivitas pendekatan realistic mathematics education (RME) untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas V. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar.

Holisin, I. (2007). Pembelajaran matematika realistik (PMR).

Indriani, N., Salsabila, Z. P., & Firdaus, A. N. A. (2022). Pemahaman konsep perkalian dengan menggunakan metode RME pada peserta didik kelas III MI Miftahul Huda. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(1), 105-113. https://doi.org/10.24252/auladuna.v9i1a9.2022

Kamarallah. (2017). Pendidikan matematika di sekolah kita. Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1).

Kesumawati, O. N. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika.

Latif, N. S. (2019). Matematika sebagai ratu dan pelayan ilmu serta matematika sebagai bahasa. Academia.

Muchtar, I. S. M., Hendriani, A., & Fitriani, A. D. (2020). Penerapan pendekatan RME untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa kelas IV SD.

Muslimahayati. (2019). Kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik bernuansa etnomatematika (PMRE). Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jpmrafa

Nursyahidah, F., Saputro, B. A., & Rubowo, M. R. (2018). Students problem solving ability based on realistic mathematics with ethnomathematics. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 3(1). Retrieved from http://journals.ums.ac.id/index.php/jramathedu

Putri, L. S. A. (2020). Penerapan bahan ajar realistic mathematics education (RME) terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa.

Rahmah, N. (2013). Hakikat pendidikan matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1-10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88

Rahman, A. A. (2017). Penerapan pendekatan realistic mathematic education (RME) pada materi statistika untuk meningkatkan pemahaman konsep dan prestasi belajar siswa. Genta Mulia, 8(2).

Ridha, F., Halimah, A., & Nur, F. (2021). Efektivitas penerapan pendekatan pembelajaran realistic mathematics education (RME) terhadap kemampuan pemahaman konsep. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika. Retrieved from http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/

Rodiat, Y., Handayani, H., Nurdiansyah, N., Sebelas, S., & Sumedang, A. (2022). Pengaruh model realistic mathematics education (RME) terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika pada materi keliling dan luas persegi panjang. Sebelas April Elementary Education (SAEE), 1(3). Retrieved from https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/saee

Sembiring, R. K. (2010). Pendidikan matematika realistik Indonesia (PMRI) perkembangan dan tantangannya.

Suharto, S., & Widada, W. (2019). The cognitive structure of students in understanding mathematical concepts.

Susanah. (2014). Matematika dan pendidikan matematika. Strategi Pembelajaran Matematika, 50, 44.

Wulandari, S., Darma, Y., & Susiaty, U. D. (2019). Pengembangan modul berbasis pendekatan realistic mathematics education (RME) terhadap pemahaman konsep. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 8(1), 143. https://doi.org/10.31571/saintek.v8i1.1179

Published

2024-05-25

How to Cite

Faiza Izzati Mufti. (2024). Systematic Literature Review: Peran Pendidikan Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(2), 133–141. https://doi.org/10.59581/konstanta.v2i2.3282

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.