Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar PPKn Murid Kelas V SD Negeri Mangasa 1

Authors

  • Jumriati Jumriati Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Sugiati Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Musdalifah Syahrir Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59581/garuda.v1i3.1207

Keywords:

Learning Outcomes, Quartet Card Media, PPKn

Abstract

The main problem in this study is whether there is an effect of the use of Quartet Card Learning Media on PPKn Learning Outcomes of Grade V Students of SD Negeri Mangasa 1. This study aims to determine the Effect of Using Quartet Card Learning Media on PPKn Learning Outcomes of Class V SD Negeri Students Mangasa 1. This type of research is an experimental research type of pre-experimental design with the form of a one group pretest-posttest design. The research procedure includes pretest, treatment, and posttest. The sample in this study were 26 students of Class V SD Negeri Mangasa 1. The results of this study indicate that the effect of the use of quartet card learning media on PPKn learning outcomes for fifth grade students of SD Negeri Mangasa 1 (Pre-test) shows that the number of students who have not reached the KKM is 26 students (overall) or 0% while students who have achieved KKM is 26 students (overall or 100% with an average value of 54.7. Therefore, the results of the influence of the use of quartet card learning media on PPKn learning outcomes for class V SD Negeri Mangasa 1 are still classified in the low category and not meets the classical completeness criteria.Based on the results of the research above, it can be concluded that the Effect of Using Quartet Card Learning Media on PPKn Learning Outcomes of Class V SD Negeri Mangasa 1 has increased.

References

Abdullah, Ramli. “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Kimia Di Madrasah Aliyah.” Lantanida : 2017.

Ali, Muhammad. 2010. Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Arif S. Sadiman, Dkk. (2014). Media Pendidikan : Pengertian, Pengembangan Dan Pemanfaatannya. Depok: Pt. Raja Grafindo Persada

Arikunto, 2004, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Edisi Kelima, Rineka Cipta, Jakarta.

Arsyad, Azhar (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada.

Arsyad, Azhar. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada

Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Depok: Pt Rajagrafindo Persada

Aunurrahman. (2016). Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Azhar, Arsyad. (2009). Media Pembelajaran . Jakarta: Raja Grafindo Persada

Creswell, John W. 2008. Educational Research, Planning, Conduting, And Evaluating Qualitative Dan Quantitative Approaches. London: Sage Publictions

Depdiknas.2006. Kurikulum Berbasis Kompetensi Mata Pelajaran Kewarganegaraan. Jakarta:Depdiknas.

Fatria Fita Listari.(2017). ”Penerapan Media Pembelajaran Google Drive Dalam Pembalajaran Bahasa Indonesia”. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia

Fatria, F. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Google Drive Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasan Dan Sastra, 2(1), 138-144

Fuad & Sapto (2013 : 61) Dokumentasi Meruapakan Salah Satu Sumebr Data Skunder Yang Diperlukan Dalam Sebuah Penelitian. Studi Siapkan Karena Adanya Permintaan Dari Seorang Penelit

Fuad, Anis & Sapto Kandung (2014). Panduan Praktis Penelitian Kualitatif. Yogyakarta. Graha Ilmu.

Hamalik, O. (2006). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Hamalik, Oemar. 2007. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Indrawati Dan Wawan Setiawan. 2009. Modul Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efeektif, Dan Menyenagkan. Jakarta : Ptkipa Press.

Karsono, Sujana, Y., Daryanto, J., & Yustinus, N. (2014). Pada Siswa Sekolah Dasar.

Maftuh, B & Sapriya. (2005).Pembelajaran Pkn Melaluipemetaan Konsep. Jurnalcivicus, 1 (5), Hlm. 319-321. Meningkatkan Prestasi Belajar Dan Keaktifan Belajar Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas Vii Smp N 1 Semin. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 100–10

Prasetyaningtyas, S. (2020). Penerapan Metode Permainan Kartu Kwartet Untuk

Pujiriyanto. (2012). Teknologi Untuk Pengembangan Media Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Uny Press.

Purwanto, (2011), Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusman. 2012a. Belajar Dam Pembelajaran Berbasis Komputer Untuk Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta

Soemantri, Numan. 2001. Menggagas Pembaharuan Pendidikan Ips. Jakarta: Rosda Karya.

Sudiono, D. (2016). Model Pendidikan Karakter Peserta Didik Di Smp ( The Development Learning Media Of Quartet Cards And Model Of Character Education On Secondary School ). Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 42–54.

Sugiyono. (2016) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2018b). Pengertian Observasi. Retrieved from http://eprints.umm.ac.id/47736/4/BAB III.pdf

Susilana, R. & Riyana, C. (2007). Media Pembelajaran. Bandung: Cv Wacana Prima.

Uno, Hamzah B, Dan Nurdin Mohamad. Belajar Dengan Pendekatan Pailkem: Pembelajaran Aktigf, Inovtif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Downloads

Published

2023-08-27

How to Cite

Jumriati Jumriati, Andi Sugiati, & Musdalifah Syahrir. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar PPKn Murid Kelas V SD Negeri Mangasa 1. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(3), 30–38. https://doi.org/10.59581/garuda.v1i3.1207

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.