Peran Guru Dalam Meningkatkan Budaya Literasi Terhadap Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar

Authors

  • Karina Cahyani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.59581/garuda.v2i1.2356

Keywords:

Role of Teacher, Literacy Culture, Interest in Reading

Abstract

This research aims to explore the potential for strengthening literacy culture in elementary schools by focusing on the role of teachers as role models, facilitators and resource providers. The research method uses a qualitative approach with Systematic Literature Review (SLR) as an information gathering tool. The aim is to strengthen the implementation of literacy culture in schools through integration in the curriculum, increasing the role of parents, and a variety of books in the library. The benefits include increasing literacy understanding, student motivation to read, and the formation of a strong literacy culture in elementary schools. The results of this research note the positive impact of strengthening literacy culture, including increasing literacy understanding, student motivation to read, and the formation of a sustainable literacy culture in the elementary school environment. The teacher's role as a role model, facilitator and resource provider has a significant influence on the successful implementation of a literacy culture.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.

Ama, R. G. T. (2021). Minat Baca Siswa Ditinjau Dari Persepsi Keterlibatan Orangtua Dalam Pendidikan. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 219-229.

Budiharto, B., Triyono, T., & Suparman, S. (2018). Literasi sekolah sebagai upaya penciptaan masyarakat pebelajar yang berdampak pada peningkatan kualitas pendidikan. SEUNEUBOK LADA: Jurnal ilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 5(2), 153-166.

Dewantara, I. P. M., & Tantri, A. A. S. (2017). Keefektifan budaya literasi di SD N 3 Banjar Jawa untuk meningkatkan minat baca. Journal of Education Research and Evaluation, 1(4), 204-209.

Fazila, N. (2020). Peran Guru Dalam Menumbuhkan Kemampuan Literasi Siswa Kelas V MIN 7 Pidie Jaya (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Fitriyani, P. (2020). Peran Guru Dalam Mengembangkan Gerakan Literasi Melalui Kegiatan Kunjung Perpustakaan Di Kelas Ii Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Haryanti, T. (2014). Membangun Budaya Literasi dengan Pendekatan Kultural & Komunikasi Adat. Tulisan pada http://www. triniharyanti. id.

Hendrayani, A. (2018). Peningkatan minat baca dan kemampuan membaca peserta didik kelas rendah melalui penggunaan reading corner. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 235-248.

Jariah, S., & Marjani, M. (2019, March). Peran guru dalam gerakan literasi sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Kartini, D., & Yuhana, Y. (2019). Peran kepala sekolah dalam mensukseskan program literasi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 137-144.

Maharani, O. D. (2017). Minat baca anak-anak di kampoeng baca kabupaten Jember. Jurnal review pendidikan dasar: jurnal kajian pendidikan dan hasil penelitian, 3(1), 320-328.

Muttaqin, M. F., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43-54.

Permatasari, A. (2015, December). Membangun kualitas bangsa dengan budaya literasi. In Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa UNIB (Vol. 148). Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Ratna, Nyoman Kutha. 2014. Peranan karya sastra, seni, dan budaya dalam pendidikan karakter. Pustaka Pelajar.

Rawin, S. C., Sudiana, I. N., & Astawan, I. G. (2023). PERAN BUDAYA LITERASI DALAM MENUMBUHKAN MINAT BACA SISWA. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), 1-12.

Rohman, S. (2017). Membangun budaya membaca pada anak melalui program gerakan literasi sekolah. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 151-174.

Rokmana, R., Fitri, E. N., Andini, D. F., Misnawati, M., Nurachmana, A., Ramadhan, I. Y., & Veniaty, S. (2023). Peran Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 129-140.

Ruslan, R., & Wibayanti, S. H. (2019, March). Pentingnya meningkatkan minat baca siswa. In prosiding seminar nasional program pascasarjana universitas pgri palembang.

Safira, T., Tahir, M., & Khair, B. N. (2022). Penerapan Budaya Literasi di SDN 28 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 374-380.

Siswoyo, A. A., & Hotimah, K. (2021). Pengembangan budaya literasi menulis bagi guru sekolah dasar melalui pelatihan pembuatan PTK dan artikel ilmiah. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 4(1), 51-56.

UNESCO. (2003). “Towards am Information Literate Society. The Parague Declaration. Parague.

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Karina Cahyani, Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Budaya Literasi Terhadap Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 2(1), 62–74. https://doi.org/10.59581/garuda.v2i1.2356

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.