Model Pembelajaran Agama Islam Pada Pendidikan Inklusi Anak Berkebutuhan Khusus (Autis)

Authors

  • Alvi Mahessa Universitas Muhammadiyah Riau
  • Zainab Lailatil Zakir Universitas Muhammadiyah Riau
  • Yossy Pratiwi Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rahmi DayatiRahmi Dayati Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59581/jipsoshum-widyakarya.v2i2.3040

Keywords:

Strategy, Learning, Islamic Religion

Abstract

This research explains research on Islamic religious learning models for children with special needs (autism) in elementary schools. The aim of this research is to find out what the Islamic religious learning model is for children with special needs (autism). The method used in this research is a qualitative method, namely library research by going through or studying and examining books or journals and written sources related to this problem. The results of this research show that the Islamic religious learning model for ABK uses inclusive or adaptive learning strategies and small group-based learning and individual support to increase participation and understanding of autistic children towards Islamic religious education

References

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

Kartika, W. Y., & Farin, Marsya Al, W. (2024). Kedudukan Hadits Sebagai Pedoman Hidup Sekaligus Dasar Penyelenggaraan Pendidikan Islam. 2.

Kusuma, A. D., & Anggelia, Merli, W. (2024). Analisis Kewajiban Belajar Mengajar. 2, 18–29.

Puja hayati, Hafifa, Fajri Massaid, Elvita sarah azzahra, W. (2024). Analisis Bentuk Akhlak Kepada Teman dan Tetangga Berdasarkan. 2(3).

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Sakban, Junita Karinah, Nurul Aini, Lannuria, F. amelia. (2022). Kebijakan Kurikulum Pendidikan di SDIT Fadilah Pekanbaru.

Sartika, D. G., & Lestari, Ayu, W. (2024). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Konteks Menjadi Pendidik Profesional. 2, 30–38.

Wardah yuni kartika, Lidya zanti, Dini gita sartika, Zaky Raihan, W. (2024). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Anak Sejak Dini Dalam Sudut Pandang Al-Qur ’ an. 2, 290–300.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi. 2, 301–315.

Published

2024-04-26

How to Cite

Alvi Mahessa, Zainab Lailatil Zakir, Yossy Pratiwi, Rahmi DayatiRahmi Dayati, & Wismanto Wismanto. (2024). Model Pembelajaran Agama Islam Pada Pendidikan Inklusi Anak Berkebutuhan Khusus (Autis). Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(2), 78–85. https://doi.org/10.59581/jipsoshum-widyakarya.v2i2.3040

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.