Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Quizizz Terhadap Literasi Digital Siswa Kelas IV SDN Bilaporah 1 Bangkalan

Authors

  • Syafrilla Faigha Utami Universitas Trunojoyo Madura
  • Priyono Tri Febrianto Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i3.1083

Keywords:

Digital Literacy, Quizizz Application, Leaning

Abstract

The purpose of this study was to explain whether or not there was an effect of using the quizizz application on digital literacy of fourth grade students at SDN Bilaporah 1 Bangkalan. This type of research is experimental research with a quantitative approach. This study uses a posttest-only control design model. The research sample used in this study was fourth grade students at SDN Bilaporah 1 Bangkalan. The sampling technique used in this research is saturated sampling technique. Data was collected using performance test sheets. The results of data analysis calculated using the independent sample t-test show that the sig value is 0.000 where the value is less than 0.05. So these results indicate that there is an influence between quizizz application assisted learning on students' digital literacy in class IV SDN Bilaporah 1 Bangkalan.

References

Akbar,Sa’dun. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran, Bandung : Remaja Rosdakarya

A’yuni, Q. Q. (2015). Literasi Digital Remaja Di Kota Surabaya. Jurnal Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Airlangga Surabaya, 4(2), 1–15. http://journal.unair.ac.id/literasi-digital-remaja-di-kota-surabaya-article-9195-media-136-category-8.html

Alifia, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizziz Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI Pada Mata Pelajaran Ekonomi di Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Pekanbaru. 7, 6.

Al Mawaddah, A. W., Hidayat, M. T., Amin, S. M., & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3109–3116. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1288

Asnawir dan M. Basyiruddin Usman. (2002). Media Pembelajaran, Jakarta: Ciputat Pers.

Eka Ratnasarianti. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Quiziz Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Bawakaraeng 2 kota Makassar. Skripsi.

Fransisca Nur’aini, Ikhya Ulumuddin, Lisna Sulinar Sari, sisca F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Literasi Dasar Siswa Indonesia Berdasarkan Analisis Data PISA 2018. Pusat Penelitian Kebijakan, 3(April), 1–8.

Ginting, R. V. B., Arindani, D., Lubis, C. M. W., & Shella, A. P. (2021). Literasi Digital Sebagai Wujud Pemberdayaan Masyarakat di Era Globalisasi. Jurnal Pasopati, 3(2), 118–122. http://ejournal2.undip.ac.id/index.php/pasopati

Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya penguasaan literasi bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. Conference Proceedings Center for International Language Development of Unissula, 640–647. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ELIC/article/view/1282

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Materi Pendukung Literasi Digital: Gerakan Literasi Nasional. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 33. https://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/wp-content/uploads/2017/10/cover-materi-pendukung-literasi-finansial-gabung.pdf

Kurnia, N., Wendratama, E., Adiputra, W. ., & Poerwaningtias, I. (2017). Literasi Digital Keluarga. Seriest Frontpage, 15. http://literasidigital.id/books/literasi-digital-keluarga/

Mahnun.Nunu.(2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Dalam Jurnal Pemikiran Islam; Vol. 37, No. 1: 27.

Maxwell, L. (2020). Digital Literacy and Digital Legacy. Library Technology Reports, 56(5), 7–11. www.tagxedo.com

Monggilo, Z. M. Z. (2021). Cakap Bermedia Digital. http://literasidigital.id/books/modul-cakap-bermedia-digital/

Munjaidah, Lolowang, J., & Tumimomor, F. (2021). Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Dalam Hukum Newton Tentang Gerak. Charm Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 2(3), 156–160. https://doi.org/10.53682/charmsains.v2i3.124

Naufal, H. A. (2021). Literasi Digital. Perspektif, 1(2), 195–202. https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i2.32

Pusparani, H. (2020). Media Quizizz Sebagai Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Kelas Vi Di Sdn Guntur Kota Cirebon. Tunas Nusantara, 2(2), 269–279. https://doi.org/10.34001/jtn.v2i2.1496

Rajagukguk, M. (2020). Inovasi Penilaian Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Quizizz Pada Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III Tahun 2020, 45–50.

Restianty, A. (2018). Literasi Digital, Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media. Gunahumas, 1(1), 72–87. https://doi.org/10.17509/ghm.v1i1.28380

Roysa, M., & Hartani, A. (2020). Aplikasi Daring Quizziz Sebagai Solusi Pembelajaran Menyenangkan Di Masa Pandemi. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(2), 315–326. https://doi.org/10.52217/lentera.v13i2.650

S. Sirate, S. F., & Yaumi, M. (2017). Perspektif Belajar Sebagai Landasan Psikologis Dalam Pengembangan Media Dan Teknologi Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 20(1), 98–111. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n1a8

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Utilization of the Quizizz Application as a Learning Media in the Midst of a Pandemic for High School Students. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173.

Silahuddin, S. (2015). Penerapan E-Learning dalam Inovasi Pendidikan. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1), 392–399. https://doi.org/10.22373/crc.v1i1.310

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 81–88. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

Sugiyono.(206). Metode Penelitian Kuantitaif,Kualitatif, dan R&D. Bandung:Penerbit Alfabeta

Supriadi, N.-, Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). Penerapan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Daring Di Era Covid-19. Jurnal Cakrawala Mandarin, 5(1), 42. https://doi.org/10.36279/apsmi.v5i1.101

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Themes, K. E. Y. T. O. (2013). Literacy across the Curriculum. Literacy across the Curriculum. https://doi.org/10.18848/978-1-61229-143-7/cgp

Utomo, H. (2020). Penerapan Media Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pelajaran Tematik Siswa Kelas IV SD Bukit Aksara Semarang. Jurnal Kualita Pendidikan, 1(3), 37–43. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/31004

Veteran, U., & Nusantara, B. (2021). Journal of Educational Learning and Innovation. Educational Learning and Innovation, 1(2), 98–116. https://doi.org/10.46229/elia.v2i2

Kotler, P., & Lee, N. R. (2009). Up and Out of Poverty: The Social Marketing Solution. New Jersey: Pearson Education, Inc.

Downloads

Published

2023-08-08

How to Cite

Syafrilla Faigha Utami, & Priyono Tri Febrianto. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Quizizz Terhadap Literasi Digital Siswa Kelas IV SDN Bilaporah 1 Bangkalan. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 248–260. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i3.1083

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.