PENGGUNAAN CLICKBAIT TERHADAP JUDUL BERITA PADA MEDIA ONLINE EDISI TAHUN 2022-2023 UNTUK MENARIK MINAT PEMBACA

Authors

  • Mustakim Mustakim Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Adam Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Anin Asnidar Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i2.442

Keywords:

Clickbat, Online media, online news, reading interest

Abstract

This research aims to describe the use of Clickbait on news headlines in online media to attract readers. The data is in the form of title sentences published by online media. In this research, the author uses a qualitative method. The data is taken from Fajar.co.id, iNews.id, Detik.com, CNN Indonesia, Tribun-Timur.com, Metrosuara.com, and Tvonenews.com. The data taken is in the form of news titles selected based on certain criteria in accordance with the research problem. The results of this study show that, in general, the use of clickbait article titles is widely used by online media to attract readers' interest by disturbing curiosity arising from the information gap between what readers know and what readers want to know. Many clickbait article titles focus on celebrity subjects, rumors, and fictitious accounts and some even have no news value at all. The main purpose of using clickbait article titles is to drive more visits from online media users so that revenue through advertising increases.

 

 

 

References

Achmad, B. (2021). Siberkreasi: Hindari Clickbait dengan Membaca Informasi Secara Lengkap.

Arifuddin, Ruslan, H., & Haslinda. (2022). Struktur Wacana Mikro Situs Berita Online Liputan6.Com. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Badara, A. (2012). Analisis Wacana: Teori, Metode, dan Penerapannya pada Wacana Media. Jakarta: Kencara prenasa media group.

Bangun, E. P., Koagouw, F. V., & Kalangi, J. (2019). Analisis Isi Unsur Kelengkapan Berita Pada Media Onlinemanadopostonline.com. ejournal.unsrat.ac.id, 1-13.

Beleslin, I., Ratkovic Njegovan, B., & S. Vukadinovic, M. (2017). Clickbait titles : Risky formula for attracting readers and advertisers. XVII International Scientific Conference on Industrial Systems, 17, 364–369.

Hadiyat, Y. D. (2019). Clickbait di Media Online Indonesia. Balai Besar Pengembangan SDM dan Penelitian Kominfo Makassar, 1-10.

Handayani, D. A. (2018). Hiperbola dan Hiperrealitas Media Analisis Judul Berita Hiperbola di Situs Berita Online. SMAN 5 Purwokorto Indonesia, 1-15.

Heru, A. (2018). Gaya Bahasa Sindiran Ironi, Sinisme Dan Sarkasme Dalam Berita Utama Harian Kompas. Universitas PGRI Palembang, 1-12.

Indrajaya, S. E., & Lukitawati, L. (2019). Tingkat Kepercayaan Generasi Z terhadap Berita Infografis dan Berita Ringkas di Media Sosial. Universitas Diponegoro, 1-14.

Kertanegara, M. R. (2018). Penggunaan Clickbait Headline pada Situs Berita dan Gaya Hidup Muslim Dream.co.id . Politeknik Negeri Media Kreatif, 1-13.

Keraf, Gorys. 2009. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Mahmuda. (2012). Sarkasme Judul Berita Surat Kabar Nasional. Fakultas Bahasa dan Sastra, Universitas Negeri Makassar, 8 nomor 2, 1-5.

Nailufar, N.N.(https://www.kompas.com/skola/read/2020/08/05/140759669/jenis-jenis-berita?page=all). enis-jenis Berita Halaman all - Kompas.com. KOMPAS.com. Published August 5, 2020. Accessed December 18, 2022.

Rahmatika, N., & Hidayanto, S. (2020). Pengaruh Clickbait Journalism Terhadap Minat Baca Generasi Z. Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi , 1-21.

Rahmatika, N., & Prisanto, G. F. (2022). Pengaruh Berita Clickbait Terhadap Kepercayaan Pada Media Di Era Attention Economy. Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi.

Riadi, A. (2012). Karakteristik Gaya Bahasa Judul-Judul Berita Pada Media Online Detik.Com. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SURAKARTA.

Saputri, D. (2022). Penerapan Clickbait Pada Headline Situs Berita Fixpekanbaru.Com. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Sukmono, D. N. (2021). clickbait judul berita online dalam pemberitaan covid-19. 1-13.

Tarigan, Henry Guntur. 2009. Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung: Penerbit. Angkasa

Wendra, W., & Putrayasa, I. B. (2014). Penggunaan Gaya Bahasa Dalam Bahasa Jurnalistik( Penelusuran Kontradiksi Persepsi Dalam Penulisan Berita). Universitas Muhammadiyah Makassar.

Zaenudin, A. (2018). Clickbait, Jebakan Judul Berita yang Menipu Pembaca. https://tirto.id/clickbait-jebakanjudul-berita-yang-menipu-pembaca-cF7b.

Zahara, E., Yakob, M., & Hidayat, M. T. (2020). Analisis Majas Ironi Pada Surat Kabar Prohaba. Jurnal Samudra Bahasa, 4 nomor 1, 1-8. Retrieved from https://www.ejurnalunsam.id/index.php/JSB/article/view/3330/2272

Downloads

Published

2023-06-03

How to Cite

Mustakim Mustakim, Andi Adam, & Anin Asnidar. (2023). PENGGUNAAN CLICKBAIT TERHADAP JUDUL BERITA PADA MEDIA ONLINE EDISI TAHUN 2022-2023 UNTUK MENARIK MINAT PEMBACA. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(2), 211–222. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i2.442

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.