Strategi Guru Bahasa Indonesia Dalam Menghadapi Lemahnya Minat Belajar Pendidikan Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas 8 SMPN 1 Bontonompo Selatan

Authors

  • Nur Asneni Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Marwiah Marwiah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nurcholish Nurcholish Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i3.871

Keywords:

Strategy, Indonesian Language Teacher, Weak Interest in Learning

Abstract

This study aims to determine the Indonesian teacher's strategy in dealing with the weak interest in learning Indonesian in grade 8 students of SMPN 1 Bontonompo Selatan. The research instruments in this study were observation, interviews and documentation. The data sources used in this study are primary and secondary data sources. The approach in this study is a qualitative descriptive approach. Data collection techniques are documentation guidelines, interview guidelines, and observation guidelines. Data analysis techniques are the identifying stage, the classifying stage, the analyzing stage, and the describing stage. The research results obtained from this study are: the strategies used by Indonesian teachers in dealing with weak interest in learning Indonesian language education in grade 8 SMPN 1 Bontonompo Selatan using three strategies namely conducting diagnostic tests, using various media and methods and establishing cooperation between teachers and parents of students. This strategy is the choice of Indonesian language teachers in dealing with students' weak interest in learning to increase student motivation and interest in learning.

 

References

Getteng, R. (2011). Menuju Guru Yang Profesional dan Ber-Etika: Grha Guru. Yongyakarta: graha guru printika.

Mai, L. dkk (2022). Kerjasama Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di UPTD SDN 1 Campakasari, Journal of Islamic Elementary Education. Volume 4, Nomor 2.

Marwiah, dkk. (2015). Meningkatkan Kemampuan Menghargai Puisi Melalui Metode Sugestopedia, Jurnal Bahasa dan sastra, ISSN: 2078-0303, Vol. 6. No. 1.

Nasaruddin. (2018). Pola Kerja sama Guru dan Orang Tua dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Jurnal Raden Fatah, Vol. 24, No. 2, ISSN 1412-1697, e-ISSN 2477-3816.

Nasution, S. (2019). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar Negeri 147 Palembang, Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 07 No. 02.

Nurhasanah, S. &. Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa, Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol. 1 No.1, Hal. 128-135

Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa Dan Prestasi Bahasa Indonesia, Jurnal Sap Vol. 1 No. hal.207.

Rita, W. dkk (2017). Pengaruh Penggunaan Media Bervariasi dan Motivasi Belajar, Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, Volume 11 Nomor 2.

Rofiatuh, N. dkk (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta didik. Volume 01, No. 02.

Zaifullah, dkk. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Interaksi Dan Minat Belajar Terhadap Keberhasilan Peserta Didik Dalam Mengadapi Pembelajaran Tatap Muka, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 4, No. 2, November 2021, hal. 9-18.

Downloads

Published

2023-07-10

How to Cite

Nur Asneni, Marwiah Marwiah, & Nurcholish Nurcholish. (2023). Strategi Guru Bahasa Indonesia Dalam Menghadapi Lemahnya Minat Belajar Pendidikan Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas 8 SMPN 1 Bontonompo Selatan. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 108–124. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i3.871

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.