Pengaruh Service Quality Terhadap Customer Satisfaction Di Orion Coffee Padang

Authors

  • Aisyah Vella Rahma Universitas Negeri Padang
  • Nidia Wulansari Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59581/jmpp-widyakarya.v2i2.2837

Keywords:

Service Quality, Customer Satisfaction

Abstract

This research was motivated by the discovery of problems related to service quality and customer satisfaction. This research aims to analyze the influence of service quality on customer satisfaction at Orion Coffee Padang. The population in this study were customers who had visited Orion Coffee Padang with a total sample of 204 respondents obtained using a purposive sampling technique. The data collection technique was carried out using a questionnaire which had been tested for validity and reliability using a Likert scale. The independent variable examined in this research is service quality on customer satisfaction using the PLS-SEM analysis technique. The hypothesis result is that service quality influences customer satisfaction and is acceptable. The t statistical value of service quality on customer satisfaction is 24.831 > 1.96 or the p value given is 0.00 < 0.05. The original sample value was 0.856, indicating a positive direction of the relationship between service quality and customer satisfaction. It was concluded that the service quality variable had a positive effect on customer satisfaction.

References

Abdillah, W. (2018). Metode penelitian terpadu sistem informasi: permodelan teoritis, pengukuran dan pengujian statistis.

Aditya, M. D., Saidani, B., & Febrilia, I. (2021). Pengaruh Service Quality dan Trust Terhadap Customer Loyalty dengan Customer Satisfaction sebagai Intervening pada Aplikasi Jasa Kesehatan X. Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Keuangan-JBMK, 2(3), 844-858.

Alwy, M. Pengaruh Kualitas Pelayanan Konsumen Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PDAM Tirta Jeneberang Kabupaten Gowa.

Desyantoro, I., & Widhiastuti, H. (2021). Motivasi Kerja dan Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Karyawan PT. XYZ melalui Disiplin Kerja sebagai Variabel Intervening. Philanthropy: Journal of Psychology, 5(1), 31-46.

Eko Yuli Waluyo, S., Huda, K., & Fitriyani, Z. A. (2022). Pengaruh Destination Image dan Harga Terhadap Revisit Intention dengan Kepuasan Pengunjung Sebagai Variabel Mediasi di Joglo Park. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(3), 833–852. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i3.445

Faizi, N., & Febrilia, I. (2022). Analisis Pengaruh Customer Experience dan E-Service Quality terhadap Customer Satisfaction pada Pengguna Transportasi Online di Jakarta. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Keuangan, 3(2), 391-403.

Farooq, muhammad shoaib, Salam, M., Fayolle, A., Jaafar, N., & Ayupp, K. (2018). Impact of service quality on customer satisfaction in Malaysia airlines: A PLS-SEM approach. Air Transport Management

Firmansyah, M. Anang. 2018. Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Yogyakarta: CV Budi Utama.

Febriani, Rezki. “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Koran Harian Fajar Di Kota Makassar (Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam).” Makassar: Skripsi Sarjana, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam. 2017

Ghozali I. dan Latan H. 2015. Partial Least Squares Konsep, Teknik dan Aplikasi Menggunakan Program Smart PLS 3.0. Ed. Ke-2. Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang

Hikmah. (2020). Pengaruh Harga, Promosi dan Kualitas Produk Terhadap Pembelian Impulsif di Kota Batam. Journal of Business and Economics Research (JBE), 1(2), 173–179.

Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan (Cetakan Pertama). Unitomo Press.

Kadek Ayu Yulianti dan Ida Ayu Putu Widani Sugianingrat, N., Kadek Ayu Yulianti, N., Studi Manajemen, P., Ekonomi, F., & dan Pariwisata, B. (2023). Dampak Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Minat Berkunjung Kembali Melalui Kepuasan Pelanggan Ida Ayu Putu Widani Sugianingrat (2) (1)(2) (Vol. 3, Issue 4).

Kotler, P., & Amstrong, G. (2018). Prinsip-prinsip Marketing (Edisi 7). Salemba Empat

Lamusu, M. A., & Sari, E. D. R. (2023). Pengaruh E-Service Quality dan Purchase Intention dengan mediasi Customer Satisfaction terhadap Customer Loyalty pada pelanggan online shopping Tokopedia di Surabaya. Jurnal Performa: Jurnal Manajemen dan Start-up Bisnis, 8(4), 439-449.

Manengal . 2021 . Administrasi Publik untuk Pelayanan Publik. Bandung: Alfabeta.

Maulidi, Achmad. “Pengertian Kafe (Cefe)”, dalam https://www.kanalinfo.web.id, diakses 27-02-2018

Nurhikmah, T., Fauzi, A., Putri, S. C. T., Asmarani, D., Damayanti, V., & Thalitha, R. F. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan Layanan Transportasi Online (Go-Jek): Kualitas Pelayanan, Harga Dan Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(6), 646-656.

Oktavio, F., Maharani, D., Diana, I., & Lim, J. (2023). ANALISA PENGARUH PRICE, LOCATION, RESPONSIVENESS DAN ATMOSPHERE TERHADAP REVISIT INTENTION DIMEDIASI OLEH CUSTOMER SATISFACTION. Riset Ekonomi, 3(1), 1–14.

Pereira, D., Giantari, N. G. K., & Sukaatmadja, I. P. G. (2016). Pengaruh service quality terhadap satisfaction dan customer loyalty Koperasi Dadirah di Dili Timor-Leste. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 5(3), 455-488.

Putri, A., Hasnah, H., Paloma, C., & Yusmarni, Y. (2021). Perilaku Konsumen dalam Membeli Kopi di Masa Pandemi Covid-19 pada Coffee Shop Kota Padang. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 5(4), 1308-1321.

Simatupang, D. R. (2022). Pengaruh Service quality dan Layanan Purna Jual Terhadap Kepuasan Pelanggan Service Motor Kita Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).

Suherlan, H., Hidayah, N., Mada, W. R., Nurrochman, M., & Wibowo, B. (2020). Kemitraan Strategis Antar Stakeholder Dalam Pengembangan Desa Wisata Gubugklakah Kab. Malang, Jawa Timur. Jurnal Pariwisata Terapan, 4(1), 59-72.

Suwito, Joko. 2018. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada CV Global AC Banjarbaru. Kindai. 14(3).

Tjiptono, F. (2019). Pemasaran Jasa (Prinsip, Penera pan, dan Penelitian). Yogyakarta: Andi

Tjiptono, Fandy., & Gregorius Chandra. (2017). Pemasaran Strategik Edisi 3. Yogyakarta: Andi offset

Tjoanoto, M. T. (2013). Pengaruh service quality terhadap customer satisfaction di restoran Jade Imperial. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(1).

Umbase, C. Z., Areros, W. A., & Tamengkel, L. F. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Kedai Kopi Senyawa di Manado. Productivity, 3(5), 390-395.

Downloads

Published

2024-02-27

How to Cite

Aisyah Vella Rahma, & Nidia Wulansari. (2024). Pengaruh Service Quality Terhadap Customer Satisfaction Di Orion Coffee Padang. Jurnal Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 2(2), 73–84. https://doi.org/10.59581/jmpp-widyakarya.v2i2.2837

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.