The Influence Of Mnemonic Learning Models On Plant Tissue Material On Learning Outcomes Of Class XI Students Of SMA Negeri 4 Manado

Authors

  • Mirayanti Banapon Universitas Negeri Manado, Indonesia
  • Debby J. J. Rayer Universitas Negeri Manado, Indonesia
  • Danny Ch. Posumah Universitas Negeri Manado, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59581/konstanta.v1i3.1103

Keywords:

: Mnemonic Learning Model, Learning Outcomes, Networks in Plants

Abstract

The low student learning results may be observed in the value decided by the teacher, which is less than the KKM's average value of 75. The purpose of this study is to determine the impact of the mnemonic learning model on student biology learning outcomes in class XI MIPA SMA Negeri 4 Manado during the academic year 2021/2022. This study used a quasi-experimental design. This study's sample included two classes: class XI MIPA 1 as an experimental class with 20 students and class X1 MIPA 2 as a control class with 20 students. The results showed that the average pretest and post-test learning outcomes obtained by students in class XI MIPA 1 (experiment) with the application of the pretest mnemonic learning model were 34.75 and 76.75, respectively, while the pretest and post-test learning outcomes obtained by students in class XI IPA 2 (control) with only conventional learning were 31.25 and 71.25, respectively. The value of tcount> ttable was derived by hypothesis testing the pretest and post-test data in the experimental and control classes at a significant threshold of 0.05. The table value is 2.024, whereas the count value is 2.681. H0 is rejected based on the hypothesis testing criterion, but H1 is approved. This suggests that H0 has no effect, however H1 has an affect on student learning outcomes in Biology class XI at SMA Negeri 4 Manado.

References

Anisa, S. N. (2018). EFEKTIVITAS METODE MNEMONIK TEKNIK AKRONIM UNTUK PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR IPS (Penelitian Pada Siswa Kelas V SD Islam An-Nuur Gadinglegok Podosoko Sawangan Magelang Tahun Ajaran 2018/2019) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Darmawan, E., Ismirawati, N., Ristanto, R. H., & Rumah, P. P. (2021). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Penerbit Pustaka Rumah Cinta.

Darusman, Y. (2018). Pembelajaran Mnemonik. Hasil Reviewer.

Fadilah, S. I., Kardi, S., & Supardi, Z. I. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran biologi berbasis inkuiri materi sistem ekskresi manusia untuk melatih keterampilan berpikir kritis dan kerjasama siswa SMA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 779-787.

Fauzi, A.I (2015) Pengembangan model mnemonik untuk meningkatkan kemampuan belajar siswa (Cerpen). Malang: Universitas Negeri Malang.

Firdausi, T. (2021). Implementasi Starategi pembelajaran PAKEM di Lembaga Bimbingan Belajar Nurul Fikri Jiwan Madiun(Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Haryani, E., Ahmad, S., & Aradea, R. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Daya Serap Siswa pada Pelajaran Akuntansi. Journal of Education Research, 2(2), 82-88.

Hidayah, N., Muhlis, M., & Artayasa, I. P. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Jaringan Tumbuhan Berbasis Discovery Learning Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pijar Mipa, 16(3), 358-365.

Huda. (2013). Model-model pengajaran.Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Manizar, E. (2015). Peran guru sebagai motivator dalam belajar. Tadrib, 1(2), 204-222.

Nikmatussalimi, J. S. (2021). PENERAPAN METODE BILINGUAL DALAM MENINGKATKAN HAFALAN SISWA PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADIS KELAS VII MTs SULAMUL HUDA SIWALAN MLARAK PONOROGO (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Rahardian, K. T. E. (2022). ANALISIS PENYEBAB RENDAHNYA MINAT ANAK TERHADAP MATA PELAJARAN MATEMATIKA DAN PERAN GURU DALAM MEMBANGKITKAN MINAT BELAJAR ANAK (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).

Riadi, Muchisin. (2022). Strategi belajar mnemonik. Kajian Pustaka

Suwardi, I., & Farnisa, R. (2018). Hubungan peran guru dalam proses pembelajaran terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181-202.

Syaputri, C. N., & Djulia, E. (2018). Pengaruh model CIRC (cooperative integrated reading and composition) dengan menggunakan peta konsep terhadap hasil belajar siswa pada materi jaringan tumbuhan di kelas XI IPA SMA Muhammadiyah 1 Medan. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(1).

Tanjung, I. F. (2016). Guru dan strategi inkuiri dalam pembelajaran biologi. Jurnal Tarbiyah, 23(1).

Toha, S. M. (2018). Pelaksanaan metode active learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran pendidikan agama Islam. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 79-93.

Uno, H. B. (2023). Perencanaan pembelajaran. Bumi Aksara.

Wasingah, B. B. (2019). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM POSING KELAS V SDN 3 TAMANSARI BANYUWANGI TAHUN PELAJARAN 2016/2017. Edumath, 7(1).

Zairana, L., Djulia, E., & Harahap, H. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif biologi menggunakan Adobe Flash CS 6 pada materi jaringan tumbuhan. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(1).

Downloads

Published

2023-08-10

How to Cite

Mirayanti Banapon, Debby J. J. Rayer, & Danny Ch. Posumah. (2023). The Influence Of Mnemonic Learning Models On Plant Tissue Material On Learning Outcomes Of Class XI Students Of SMA Negeri 4 Manado. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(3), 156–164. https://doi.org/10.59581/konstanta.v1i3.1103

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.