Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Pada Siswa Kelas XII SMAS Guppi Samata Gowa

Authors

  • Nur Aisyah Universitas Pejuang Republik Indonesia Makassar
  • Azwan Anwar Institut Cokroaminoto Pinrang

DOI:

https://doi.org/10.59581/konstanta.v1i1.1329

Keywords:

mathematics learning outcomes, example non example cooperative learning model

Abstract

This research is classroom action research (PTK) carried out at SMAS GUPPI Samata, Gowa Regency which aims to improve mathematics learning outcomes by using the Example Non Example type cooperative learning model. The subjects of this research were class XII students with a total of 26 students. Data collection was carried out using learning outcomes tests. The collected data was analyzed using quantitative and qualitative analysis. The research results showed that the average score of student learning outcomes in cycle I reached an average of 82.38 and in cycle II reached an average of 86.15. The standard deviation in cycle I was 5.721 and in cycle II was 4.315. Based on the category of completeness of learning outcomes used, the score obtained for students' mathematics learning outcomes which were categorized as complete in cycle I was 73.07% and in cycle II it increased to 100%. From these results it can be concluded that there has been an increase in mathematics learning outcomes by using the Example Non Example type cooperative learning model.

References

Ahmadi,Amri.2014.Pengembangan dan Model Pembelajaran Tematik Integratif. Jakarta: Prestasi Pustakarya

Amir,Risnawati.2016.Psikologi Pembelajaran Matematika.Yogyakarta: Aswaja pressindo

Aqib.2015.Model-model,Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual(Inovatif). Bandung: yrama widya

Arifin.2012.Evaluasi Pembelajaran.Bandung: Remaja Rosda karya

Arikunto.2013.Dasar- dasar evaluasi pendidikan.Jakarta: Bumi Aksara

Aunurrahman.2012.Belajar dan Pembelajaran.Bandung: Alfabeta

Baharuddin, Wahyuni. 2012. Teori Belajar dan Pembelajaran.Jogjakarta: Ar-ruz Media

Daryanto.2010.Belajar dan Mengajar.Bandung: Yrama Widya

Dimyati, Mujiono.2010.Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Hamzah.2016.model pembelajaran menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif. Jakarta:PT. Bumi Aksara

Huda.2015.Model –Model pengajaran dan Pembelajaran. yogyakarta: Pustaka Pelajar

Jek Siang,Jong.2014.Logika Matematika.Yogyakarta:Andi yogyakarta

Joko, Muhammad. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan.Yogyakarta:Pustaka Pelajar

Kurniati, B. I . 2019. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik SMP Negeri 3 Batanghari, Jupitek: Jurnal Pendidikan Matematika,Volume 2 Nomor 1.

Kurniasih, I & Sani, B. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru: Kata Pena.

Ngalimun,Salabi. 2015.Strategi dan model pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo

Paizalahuddin,Ermalinda.2013.Penelitian Tindakan Kelas.Bandung: Alfabeta tanggal 20 maret 2017

Syah, Muhibbin. 2011. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Slameto.2015.Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Suhana. 2014. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama

Siswanto.2015.Matematika Inovatif.Solo: Tiga serangkai Pustaka Mandiri

Shoimin,Aris.2014.68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta:Ar-Ruz Media

Downloads

Published

2023-09-22

How to Cite

Nur Aisyah, & Azwan Anwar. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Pada Siswa Kelas XII SMAS Guppi Samata Gowa. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 01–13. https://doi.org/10.59581/konstanta.v1i1.1329

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.