Desain Pembelajaran Model Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Self-Efficacy Siswa

Authors

  • Lukman El Hakim Universitas Negeri Jakarta
  • Sofyan Husein Nasution Universitas Negeri Jakarta
  • Tian Abdul Aziz Universitas Negeri Jakarta
  • Flavia Aurelia Hidajat Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59581/konstanta.v2i2.3515

Keywords:

Jigsaw learning model, Understanding mathematical concepts, Self-efficacy

Abstract

This article aims to develop an instructional design in applying the Jigsaw cooperative learning model to the ability to understand mathematical concepts and the self-efficacy of students at SMK N 26 Pembangunan Jakarta. The learning material chosen is lines and series, covering the following sub-topics: Arithmetic series, geometric series, arithmetic series, and geometric series. The steps before forming the instructional design carried out a needs analysis in which classroom observations and teacher and student interviews were carried out. After the needs analysis is obtained, a learning plan is formed that will be created and will be implemented in the next lesson.

References

Alifia, N. N., & Rakhmawati, I. A. (2018). Kajian kemampuan self-efficacy matematis siswa dalam pemecahan masalah. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 44–54. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/jpm/article/view/26024/18242

Budiastuti, P., Soenarto, S., Muchlas, M., & Ramndani, H. W. (2021). Analisis tujuan pembelajaran dengan kompetensi dasar pada rencana pelaksanaan pembelajaran dasar listrik dan elektronika di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1), 39–48. https://doi.org/10.21831/jee.v5i1.37776

Destiniar, D., Jumroh, J., & Sari, D. M. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematis ditinjau dari self-efficacy siswa dan model pembelajaran Think Pair Share (TPS) di SMP Negeri 20 Palembang. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 12(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v12i1.4859

Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2019). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i2.5872

Ferdyansyah, A., Rohaeti, E. E., & Suherman, M. M. (2020). Gambaran self-efficacy siswa terhadap pembelajaran. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 3(1), 16. https://doi.org/10.22460/fokus.v3i1.4214

Feri, A. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran IPA berbasis Nearpod. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5, 418–426.

Hasanah, Z., & Himami, A. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa. IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1(1), 2.

Jafarudin, A., Tarysha, M., Zulis, R., & Aini, Z. (2024). Penerapan model Dick & Carrey dalam pembelajaran matematika pada materi statistika di kelas XII SMK Pertiwi. Trigonometri: Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2).

Kemendikbud. (2014). Matematika SMA/MA SMK/MAK Kelas X Semester 2.

Kenedi, A. K., Helsa, Y., Ariani, Y., Zainil, M., & Hendri, S. (2019). Mathematical connection of elementary school students to solve mathematical problems. Journal on Mathematics Education, 10(1), 69–79. https://doi.org/10.22342/jme.10.1.5416.69-80

Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam pengembangan model pembelajaran (pp. 25-27). Surabaya: Katapena.

Masruroh, D., Jadid, U. N., & Probolinggo, P. (2023). Model pembelajaran Dick and Carey dan implementasinya dalam pelajaran PAI. Global Education Journal, 1(4), 470–481.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMP dalam pembelajaran menggunakan model penemuan terbimbing (discovery learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292

Mudrikah, S., Pahleviannur, M., Surur, M., Wahyuni, F., Zakaria., Widyaningrum, R., Saputra, D., Prihastari, E., Ramadani, S., & Nurhayati, R. (2021). Perencanaan pembelajaran di sekolah: Teori dan implementasi. Manado: Pradina Pustaka.

Nasution, W. N. (2017). Perencanaan pembelajaran pengertian, tujuan dan prosedur. Ittihad, 1, 185–195.

Nurhaifa, I., Hamdu, G., & Suryana, Y. (2020). Rubrik penilaian kinerja pada pembelajaran STEM berbasis keterampilan 4C. Indonesian Journal of Primary Education, 4(1), 101–110. https://doi.org/10.17509/ijpe.v4i1.24742

Oktavianda, R., Kamal, M., & Fitri, H. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa melalui model Learning Cycle 7E pada mata pelajaran matematika di kelas XI IPS SMA N 1 Sungai Pua tahun pelajaran 2018/2019. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(1), 069. https://doi.org/10.24014/juring.v2i1.7087

Sholihah, H. A., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2016). Metode pembelajaran Jigsaw dalam meningkatkan keterampilan komunikasi siswa SMP. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 160–167.

Siregar, N., Siregar, N., & Hasanah, H. (2020). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis mahasiswa program studi PGSD. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Sains, 8(02), 199–212. https://doi.org/10.24952/logaritma.v8i02.2773

Suciawati, V. (2019). Pengaruh self-efficacy terhadap. Jurnal Didactical Mathematics, 2(1), 17–22. Retrieved from https://jurnal.unma.ac.id/index.php/dm/article/view/1963/1659

Sumatri, M. S., & Een, U. (2019). Analisis pemahaman konsep matematis siswa kelas 5 sekolah dasar pada materi pecahan. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.

Tasdik, R. N., & Amelia, R. (2021). Kendala siswa SMK dalam pembelajaran daring matematika di situasi pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 510–521. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.536

Thi, H., & Phuong, M. (2019). On the procedural-conceptual based taxonomy and its adaptation to the multi-dimensional approach SPUR to assess students’ understanding of mathematics procedural and conceptual knowledge on some mathematics subjects. American Journal of Educational Research, 7(3), 212–218. https://doi.org/10.12691/education-7-3-4

Yuliawati, L., Aribowo, D., & Hamid, M. A. (2020). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran e-modul berbasis Adobe Flash pada mata pelajaran pekerjaan dasar elektromekanik. Jupiter, 5(1). https://doi.org/10.25273/jupiter.v5i1.6197

Published

2024-06-13

How to Cite

Lukman El Hakim, Sofyan Husein Nasution, Tian Abdul Aziz, & Flavia Aurelia Hidajat. (2024). Desain Pembelajaran Model Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Self-Efficacy Siswa. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(2), 219–246. https://doi.org/10.59581/konstanta.v2i2.3515

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.