PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING STARTS WITH A QUESTION TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS V SD NEGERI BONTOKAMASE

Authors

  • Rexy Fernanda Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nasrah Nasrah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Anisa Anisa Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59581/konstanta-widyakarya.v1i2.636

Keywords:

Reading Skills, Science Learning Outcomes.

Abstract

The type of research used is a quasi-quantitative experiment. This experimental research uses a quasi-experimental research design with nonequivalent control group design. This study aims to determine the effect of the Learning Starts With a Question learning model on student learning outcomes in fifth grade science learning at SD Negeri Bontokamase. From the test results, the Pretest value is 0.055 > 0.05 and the Post-test value is 0.073 > 0.05. From these tests, it can be concluded that the Pretest value is greater than 0.05 and the Post-test value is greater than 0.05. The homogeneity test results obtained Sig value α = 0.575, this means that the Sig value is greater than α (0.575 > 0.05) so that it can be concluded that the two groups are homogeneous. the hypothesis results obtained Sig (2.Tailed) = 0.000 meaning that H0 was rejected because Sig (2.Tailed) < α or (0.000 < 0.05). H1 is accepted because Sig (Tailed) > α or (0.575 > 0.05). In the T test analysis, Sig < table or (0.575 < 1.697). ). Based on the results of the study it can be concluded that there is a significant influence between learning taught using the Learning Starts With a Question model and conventional learning on science learning in fifth grade students of SD Negeri Bontokamase.

References

Agung, A.A Gede. 2016. Statistika Dasar untuk Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media Publishing.

Agustina, Dkk. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Tipe Learning Start With A Questions (LSQ) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Perubahan Lingkungan Kelas X di SMA Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi dan Pembelajarannya, 5(2), 154-164.

Aliyyah, R., Puteri, F., & Kurniawati, A. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Sosial Humaniora, 8(2).

Astuti, Y. P. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Group Investigation dengan Advance Organizer untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Pemecahan Masalah pada Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2017), 83–90.

Berutu, M. H. A., & Tambunan, M. I. H. (2018). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA SE-Kota STABAT. Jurnal Biolokus, 1(2).

Dwi, L. A. (2015). Pengaruh penggunaan strategi aktif tipe learning start with a questions terhadap hasil belajar. Skripsi. Jakarta: FKIP Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Elfanani. 2012. Jenis Penelitian Tindakan Kelas, Metode Observasi. Yokyakarta: Araska

Ernidalisma, 2016. Penerapan model pembelajaran learning starts with a question dapat meningkatkan hasil belajar Matematika pada siswa kelas VIII-6 SMP Negeri 30 Pekanbaru. Pekanbaru. Jurnal Ilmu Pen didikan Sosial, Sains, dan Hum aniora Vol. 1, No.1.

Gustiana, R. (2018). Pengaruh penggunaan metode learning start with a question (LSQ) terhadap hasil belajar siswa kelas IV mata pelajaran IPA di Madrasah Ibtidaiyah Daarul Aitam Palembang (Doctoral dissertation, UIN RADEN FATAH PALEMBANG).

Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187.

Hidayat, H. (2021). Pengaruh Metode Inkuiri terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Kelas V di SD Negeri 3 Dompu Tahun

Pembelajaran 2020/2021. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2), 99–112.

Ibrahim, M., Ghufron, S., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Budaya Literasi terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087-5099

Istarani, 2012. 58 model pembelajaran inovatif, (Medan: Media Persada) hal. 207.

Juita, R. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas IV SDN 02 Kota Mukomuko. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 43

Natawijaya, Rochman. 2013. Pengertian Belajar Aktif. Jakarta: Gramedia.

Kusmini. (2015). Pengaruh strategi learning start with a question (LSQ) dalam pendekatan saintifik terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran biologi. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Lamba, R. N. (2022). Pengaruh metode pembelajaran learning start with a question (lsq) terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ips kelas iv sd negeri batulaccu makassar (doctoral dissertation, universitas bosowa).

Downloads

Published

2023-06-20

How to Cite

Rexy Fernanda, Nasrah Nasrah, & Anisa Anisa. (2023). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING STARTS WITH A QUESTION TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS V SD NEGERI BONTOKAMASE. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 21–31. https://doi.org/10.59581/konstanta-widyakarya.v1i2.636

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.