Systematic Literature Review (SLR) : Pemanfaatan Aplikasi Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Suci Miranti Hakiki Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59581/konstanta.v2i2.3136

Keywords:

Utilization, Geogebra, Mathematics learning

Abstract

This research aims to see how the utilization of geogebra application in learning mathematics. The method used in this research is Systematic Literature Review (SLR). The results obtained in this study are geogebra has benefits for the subject matter of algebra, building space, geometry, space analytic geometry, transformation geometry, integral, statistics, pythagorean theorem, and trigonometry. The use of geogebra allows students to be actively involved in problem solving, increase interest in learning, and expand understanding of mathematical concepts. For teachers, geogebra helps in creating interesting learning materials, visualizing mathematical concepts more clearly, and simplifying the preparation of questions

References

Afsari, S., dkk. (2021). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW : EFEKTIVITAS PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189-197.

Agung, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika SMP. Prosiding Seminar Nasional, 3(1), 312-322.

Askar, W. P. (2022). APLIKASI GEOGEBRA CLASSIC 5 SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA SMA. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 4(1), 28-38.

Aufa, N., Zubainur, C. M., & Munzir, S. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Missouri Mathematics Project (MMP) Berbantuan Software GeoGebra Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. AKSIOMATIK: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(11), 2377–2394.

Bernard, M., & Sunaryo, A. (2020). Analisis Motivasi Belajar Siswa MTs dalam Pembelajaran Matematika Materi Segitiga dengan Berbantuan Media Javascript Geogebra. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 134–143.

Dewi, R. S., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Persamaan Lingkaran Menggunakan Pendekatan Saintifik Berbantuan GeoGebra. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 4(2), 1–8.

Diva, D. F., dkk. (2023). Pentingnya Pemahaman Konsep Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Journal on Education, 5(3), 8441-8446.

Fazar, I. (2022). Pemanafaatan Aplikasi Geogebra Dalam Kegiatan Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Pemuda Nusantara, 4(1), 1-10.

Gusteti, M. U., Neviyarni. (2022). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KURIKULUM MERDEKA. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 636-646.

Japa, N., Suarjana., Widiana. (2017). Media Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. International Journal of Natural Science and Engineering, 1(2), 40-47.

Kurniati, R., & Ramly, R. A. (2022). Development of Macromedia Flash Module in the Learning Media Course Faculty of Teacher Training and Education University of Pejuang Republik Indonesia. MaPan : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 10(2), 366–384.

Maisyrah, S. E., & Mulyono. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Disposisi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 28–38.

Novilanti, F. R. E., & Suripah, S. (2021). Alternatif Pembelajaran Geometri Berbantuan Software GeoGebra di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 357–367.

Nurhikmah., dkk. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Geogebra pada Materi Bangun Ruang Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 3(2), 99-106.

Rahim, R., dkk. (2023). Penggunaan Aplikasi Geogebradalam Pembelajaran Matematika pada Siswa SMK Negeri 5 Medan. Journal of Community Service in Education, 3(1), 8-14.

Rosiyanti, H., dkk. (2023) Pemanfaatan Aplikasi Geogebra Bagi Guru Sekolah Dasar di Jakarta Selatan Untuk Mata Pelajaran Matematika. J-ADIMAS (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 8(2), 70-75.

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I., Istiqomah, N., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2), 163-172.

Simarmata, J. E., Sirait, D. E. (2020). PEMANFAATAN APLIKASI GEOGEBRA DALAM PEMBELAJARAN KALKULUS 1 PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS TIMOR. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 40-47.

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104(August), 333–339.

Subakti, M. P., Listiani, T. (2022). PENGGUNAAN GEOGEBRA DALAM MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN VISUAL THINGKING MATEMATIS SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SECARA DURING. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 6(2), 157-177.

Susanta, A., Koto, I. (2021). Pelatihan Penggunaan Geogebra Untuk Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Abdi Pendidikan, 2(1), 23-29.

Wahyuni, Y. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika dengan Pemanfaatan Geogebra. Jurnal Cendikia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1120-1130.

Published

2024-05-10

How to Cite

Suci Miranti Hakiki, & Yahfizham Yahfizham. (2024). Systematic Literature Review (SLR) : Pemanfaatan Aplikasi Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(2), 57–64. https://doi.org/10.59581/konstanta.v2i2.3136

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.